Udalerri Jasangarrien Euskal Sareko 65. Batzorde Teknikoak hainbat arlotan egindako aurrerapenak errepasatzeko ere balio izan du, hala nola Ebaluazio eta jarraipen programa, klima-ekintzaren eta energia-trantsizioaren bultzada, erosketa eta kontratazio publiko berdea, Emisio Gutxiko Eremuak, amiantoaren errolda eta sortzeagatiko tasa. Gorde Udalsarea 2030ek bere 65. Batzorde Teknikoa egin du Donostiako Udaletxean. Bertan, Ihobek, Sarearen idazkaritza teknikoak, azken hiruhilekoan gauzatutako kudeaketa plana eta jarduera errepasatu ditu, eta datozen hilabeteetarako lan ildoak aurkeztu ditu. Ana Juaristik (Donostiako Udala) eta Xabier Gonzálezek (Ihobe) egindako ongietorriaren ondoren, Agate Goyarrolak eta Izaro Basurkok (Ihobe) Udalsarea 2030eko lantaldeen jardueran izandako aurrerapenak aurkeztu dituzte, gai hauek azpimarratuz: Ebaluazio eta jarraipen programa, klima-ekintzaren eta energia-trantsizioaren bultzada, erosketa eta kontratazio publiko berdea, Emisio Gutxiko Eremuak, amiantoaren erroldak eta sortzeagatiko tasa. Gainera, 2030erako Euskadiko Erosketa eta Kontratazio Berdearen Programa aurkeztu da. Bertan, administrazioaren erosketan eta kontratazioan ingurumen-klausulak txertatzeari buruzko jarraibideak ematen dira, 19 produktu-, zerbitzu- eta obra-kategoriatan eta 30 produktu- eta zerbitzu-familiatan. Era berean, Añanako Kuadrillako (Araba), Urola Kostako (Gipuzkoa) eta Meatzaldea-Ezkerraldeko (Bizkaia) udalerriekin izandako eskualde-topaketen balantzea egin da, eta hurrengoa Txorierrin (Bizkaia) egingo dela iragarri da. Ana Rebatek (Ihobe) laster gauzatuko diren ekimenei buruzko informazioa eman du, hala nola, Euskadiko Itsas zaborren 2030 ekintza-programa eta ekainean ospatzen den Ingurumenaren Munduko Egunaren esparruan, ingurunea garbituz, herritarrak sentsibilizatzea helburu duen Let´s clean up Euskadi ekimena. 2025eko apirilerako derrigorrezkoa den hondakin tasari dagokionez, metodologia bat sortzen ari dela, Excel tresna bat hain zuzen, eta ordenantza eredu bat zabaltzea aurreikusita dagoela adierazi du. Leire Escolarren (Ihobe) hitzaldia amiantoaren erroldan zentratu da. Azaldu duenez, gida metodologiko bat egin da Eusko Jaurlaritzako Osasun, Lan eta Ingurumen sailek koordinatuta, errolda egiten laguntzeko, eta maiatzaren 15ean Bilbon egingo den jardunaldi batean aurkeztuko da. Orio eta Usurbil udalerriek, hurrenez hurren, amiantoaren errolda egiten eta sortzeagatiko tasa ezartzen izandako esperientzia partekatu dute. Ekonomia zirkularrerako hondakinei eta lurzoru kutsatuei buruzko 7/2022 Legean jasotzen den bezala, udalek amiantoa duten instalazioen eta kokalekuen errolda egin behar dute, amiantoa kentzea planifikatuko duen egutegia barne. Errolda eta egutegia publikoak izango dira, eta autonomia-erkidegoetako osasun-, ingurumen- eta lan-arloko agintari eskudunei bidali behar zaizkie.Horiek ikuskatu beharko dituzte, erretiratu direla eta kudeatzaile baimendu bati bidali zaiela egiaztatzeko, hurrenez hurren. Erretiratze horrek arriskugarritasun-maila eta biztanleria kalteberenarekiko esposizioa kontuan hartuta lehenetsiko ditu instalazioak eta kokalekuak. Nolanahi ere, arrisku handieneko instalazio edo kokaleku publikoak 2028a baino lehen kudeatu beharko dira. María Berasteguik (Orioko Udala) udalerria amiantoaren errolda egiteko jarraitzen ari den metodologia azaldu du, eraikin bakoitzaren fitxen, aireko argazkien, kokalekuen eta jabeen identifikazioaren eta Eraikinen Ikuskapen Teknikoak ematen dituen datuen bidez. Ibon Goikoetxeak (Usurbilgo Udala) udalerriak hondakinen kudeaketan egindako ibilbidea aurkeztu du. Horri esker, gaur egun bilketa bereiziak % 87ko maila gainditu du. Ia bi hamarkadako ibilbidea. Azpimarratu dutenez, oso garrantzitsua da kalean bertan informazio-bulegoa izatea, laguntza, aholkularitza eta kudeaketaren jarraipena eskaintzeko. Bere esku-hartzea udalerrian ezarritako sortzeagatiko tasaren sisteman zentratu zen, “Atez ate” proiektuaren bidez, indarguneak eta ahuleziak azpimarratuz. Energia-trantsizioaren eta Klima-aldaketaren Legea Batzorde Teknikoan Josean Armoleak (Ihobe) otsailaren 8an onartutako Euskadiko Energia-trantsizioaren eta Klima-aldaketaren Legeari buruzko aurkezpena ere egin du. Energia-trantsizioaren eta Klima-aldaketaren Legeak gizarte osoa hartzen du, eta 2050ean klima-neutraltasuna lortzeko esparru juridiko egonkorra ezartzen du, horren ondoriozko kostuen eta kargen banaketa ekitatiboa kontuan hartuko duen bidezko trantsiziorako irizpidearen arabera. Legeak esparru juridiko egonkorra ezartzen du 2050ean beranduenez Euskadin klima-neutraltasuna lortzeko, eta lurraldeak klima-aldaketaren aurrean duen erresilientzia handitzeko. Era berean, 2045. urtean klima-neutraltasuna lortzeko beharrezkoak diren ahaleginak egingo direla jasotzen du. Tarteko helburuak aurreikusten dira, 2030erako emisioei, energia berriztagarriei eta energia-eraginkortasuna murrizteari dagokienez. Hala, isurketak murrizteari dagokionez, helburua 2030ean, 2005arekin alderatuta, % 45 murriztea da, hau da, 1990eko isurketekin alderatuta % 33 murriztearen baliokidea. Energiaren azken kontsumoan, gutxienez, % 12 aurreztu beharko da 2030. urterako, eta % 37 2050. urterako, 2021eko datuak oinarri hartuta. Energia berriztagarriei dagokienez, energiaren azken kontsumoan gutxienez % 32ko parte hartzea izan beharko dute 2030. urtean. Lurralde historikoek eta 5.000 biztanletik gorako udalerriek, euren eskumenen esparruan, Euskal Autonomia Erkidegoko Energia-jasangarritasunari buruzko otsailaren 21eko 4/2019 Legean xedatutako klima-aldagaiaren integrazioa jasotzen duten klima- eta energia-planak onartu beharko dituzte, klima-aldaketaren arintzearen eta horretara egokitzearen ikuspegitik, Energia-trantsizioari eta Klima-aldaketari buruzko Legearen xedearekin eta edukiarekin bat etorriz. Arauzko testu horretan ezarritakoaz gain, plan horiek berotegi-efektuko gasen isuriak aztertu eta ebaluatuko dituzte; elementu kalteberak identifikatu eta ezaugarrituko dituzte; klima-aldaketa arintzeko eta klima-aldaketara egokitzeko helburuak eta estrategiak jasoko dituzte, hirigintza-plangintzan eta udal-ordenantzetan egin daitezkeen aldaketa egokiak barne; eta sentsibilizazio- eta prestakuntza-ekintzak izango dituzte. 5.000 biztanletik gorako udalerrietako udalen kasuan, beren planen betetze-mailari buruzko txostena egin eta onartu beharko dute bi urtean behin. Mugikortasun-plana egitea nahitaezkoa denean, Euskal Autonomia Erkidegoko energia-jasangarritasunari buruzko otsailaren 21eko 4/2019 Legearen arabera, plan hori tokiko planetan integratuko da. 5.000 biztanletik beherako udalerriek banaka edo eskualdeka egin ahal izango dituzte klima- eta energia-planak. Eusko Jaurlaritzan energiaren eta klima-aldaketaren arloko eskumena duen sailak jarraibideen gida egingo du, urtebeteko epean gehienez ere, legea onartzen denetik zenbatzen hasita. Gida horretan, Euskadiko udalerriek klima- eta energia-planak egiteko erabili ahal izango dituzten baliabideak, metodologiak eta tresnak ezarriko dira. Josean Armoleak bertaratutakoei esan die udalek eta eskualdeko erakundeek baliabide gehiago izan ditzaketela eta dauden laguntzei buruzko informazioa Udalsarea 2030en, Ihoberen eta Energiaren Euskal Erakundearen bitartez jaso dezaketela. Erlazionatutako edukia Egindako bilerako eta dokumentazioa
Udalsarea 2030 Gorde Udalsarea 2030 Ihobek Euskadiko deskarbonizazioan eta ingurumen-hobekuntzan duen lidergoa sendotuz amaitu du bere 40. urteurrena 2024/04/24
Udalsarea 2030 Gorde Udalsarea 2030 Ihobek erosketa eta kontratazio berdean Euskadik duen esperientzia aurkeztu du Procura+ konferentzian 2024/04/03
Udalsarea 2030 Gorde Udalsarea 2030 Udalsarea 2030ek jasangarritasunaren aldeko bi hamarkadako lanaren esperientzia aurkeztu du Ttanta Egunean 2024/03/25
Udalsarea 2030 Gorde Udalsarea 2030 Udalsarea 2030ek Añanako Kuadrillako udalerriak bildu ditu Ribabellosan eskualdeko topaketan 2024/02/27